چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
کد خبر: ۱۴۳۸۱۵
شنبه ۰۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴

فکرشهر: مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر گفت: هوشمند سازی خدمات ثبت احوال امکان جعل اسناد هویتی را از بین برده است.

به گزارش فکرشهر از مهر، اسکندر پاسالار عصر شنبه در نشست با رئیس کل دادگستری بوشهر اظهار داشت: سازمان ثبت احوال، به دلیل ثبت وقایع حیاتی مردم و به تبع آن صدور اسناد هویتی و تابعیتی و گستردگی وظایف قانونی، یکی از پر مراجعه‌ترین سازمان‌های دولتی است.

وی ادامه داد: این سازمان با صدور اسناد هویتی و تابعیتی و تحویل شناسنامه به عنوان سند مادر به اتباع ایرانی برای شناسایی و دریافت خدمات فردی در محدوده جغرافیای کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و از این جهت در ردیف سازمان‌های حاکمیتی کشور قرار گرفته است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، با اشاره به این موضوع که در گذشته به دلیل دستی بودن فرآیندهای انجام کار در ثبت احوال امکان جعل اسناد هویتی وجود داشت، تاکید کرد: با هوشمند سازی خدمات ثبت احوال و ارائه فرآیندها به صورت کاملاً الکترونیکی و همچنین بهره گیری از پایگاه اطلاعات ثبت احوال در بیش از ۲۰۰ هزار نقطه، امکان جعل اسناد و مدارک هویتی از بین رفته، به نحوی که در سه سال اخیر هیچ گونه جعل مدارک هویتی در استان مشاهده نشده است.

پاسالار، ممنوع الخدمات کردن اسناد هویتی محکومین توسط قضات را یکی از چالش‌های پیش روی ثبت احوال عنوان کرد و گفت: حجم بالای دستورات قضائی مبنی بر ممنوع الخدمات نمودن اسناد مشکلاتی را برای ثبت احوال استان بوجود آورده است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، خواستار تعامل بیشتر قضات در صدور آرای ممنوع الخدمات شد و گفت: با توجه به اینکه ممنوعیت خدمات افراد را از تمامی حقوق شهروندی محروم می‌کند، قضات از دیگر ابزارهایی که قانون برای احقاق حق پیش بینی کرده است استفاده نمایند و فقط در پرونده‌های کلان رأی بر ممنوع الخدمات شدن را صادر کنند.

وی سازمان ثبت احوال را سازمانی هوشمند و همگام با توسعه تکنولوژی‌های روز دنیا عنوان کرد و در خصوص سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) اظهار داشت: سامانه سهیم از طریق پنجره واحد خدمات دولت هوشمند و همچنین درگاه خدمات الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور در دسترس عموم مردم قرار دارد و مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی سهیم ۱۹ خدمت ارائه شده در آن را به صورت غیرحضوری دریافت نمایند.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، توضیحاتی در خصوص پایگاه اطلاعات خانواده ارائه کرد و گفت: یکی از اهداف و وظایف کلان سازمان ثبت احوال کشور ایجاد پایگاه اطلاعات خانواده (سببی و نسبی) است که در این طرح ارتباط اسناد سجلی و هویتی افراد از طریق شماره ملی به صورت نسبی و سببی با یکدیگر مرتبط می‌شوند تا در هنگام ارائه خدمات سجلی به مراجعین و احراز هویت افراد در سایر دستگاه‌ها، امکان مشاهده اطلاعات هویتی خانواده و خانوار امکان پذیر باشد. همچنین دسترسی محاکم قضائی به اطلاعات سببی نسبی باعث پیشگیری از صدور انحصار وراثت‌های غیر واقعی و جلوگیری از سو استفاده بعضی اشخاص و همچنین تسریع در رسیدگی و رفع موانع اطاله دادرسی می‌گردد.

وی با اشاره به ضرورت اهمیت ثبت نشانی افزود: ثبت آخرین نشانی افراد در سامانه ثبت احوال یک الزام قانونی است و این سازمان تنها مرجع گرفتن نشانی است.

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر، سامانه هدا یا سامانه «هویت دیجیتالی ایرانیان» را یکی دیگر از سامانه‌های الکترونیکی سازمان ثبت احوال معرفی کرد و افزود: سامانه هدا توسط سازمان ثبت احوال کشور و برای انجام احراز هویتی اینترنتی راه اندازی شده است؛ افراد برای احراز هویت جهت دریافت نشان ویژه کسب و کارهای آنلاین با مراجعه به این سامانه می‌توانند تائیدیه هویت دریافت کنند.

پاسالار، شناسایی افراد فاقد شناسنامه را جدیدترین خدمت سازمان ثبت احوال عنوان و خاطر نشان کرد: شناسایی و صدور کارت موقت فاقدین شناسنامه در دستور کار ثبت احوال قرار گرفته و این فرآیند از طریق دفاترپیشخوان ثبت احوال در حال انجام است.

ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر